Hvad kan du bruge IP-telefoni til?

IP-telefoni er kort fortalt opkald over internettet. De fleste har sikkert stiftet bekendtskab med teknologien i form af Skype eller FaceTime, der begge er nyere former for IP-telefoni. Her foretages opkald via internettet og altså ikke via en kredsløbskobling, som almindelige, gammeldags telefonopkald gør. Både fastnet- og mobiltelefoner kan benyttes til opkald ved hjælp af IP-telefoni, og mange internetudbydere har IP-telefoni inkluderet i deres bredbåndspakker. Der findes både fordele og ulemper ved brugen af IP-telefoni, og herunder kan du blive meget klogere på, hvordan IP-telefoni virker, og i hvilke sammenhænge kommunikationsformen kan være fordelagtig at anvende. 

Teknologien bag

Bag IP-telefonien ligger en masse teknologi, og denne teknologi betegnes VoIP, hvilket står for ”Voice over IP”. VoIP-teknologien foregår ved, at små datapakker med information sendes over internettet, når der foretages et opkald ved hjælp af IP-telefoni. Samtalen fra den ene part transporteres altså som datapakker over til den anden part i den anden ende af opkaldet. På den måde foregår IP-telefoni omtrent på samme måde, som når der sendes e-mails frem og tilbage mellem to brugere. Ved IP-telefoni er der blot tale om opkald og ikke skrevne beskeder.

Fordele ved IP-telefoni

En af de helt store fordele ved IP-telefoni er, at teknologien gør det muligt at foretage opkald på tværs af landegrænser, uden at det medfører en tårnhøj opkaldsafgift fra mobilselskabet. Når der foretages opkald ved hjælp af IP-telefoni – for eksempel over Skype eller FaceTime – kræver det nemlig blot en stabil internetforbindelse. Foretager du derfor opkaldet derhjemme, hvor du i forvejen betaler for en internetforbindelse, er der altså ikke yderligere omkostninger forbundet med at foretage et opkald via IP-telefoni. I de situationer, hvor du omvendt er på farten og ringer ved hjælp af IP-telefoni, betaler du i de fleste tilfælde blot for den data, du bruger under opkaldet.

Det har altså længe været at foretrække at anvende IP-telefoni, når der skulle foretages opkald til udlandet, da de fleste teleselskaber i mange år har krævet en forholdsvis høj betaling ved almindelige opkald uden for landets grænser. Mange udbydere af mobilabonnementer er imidlertid gennem de senere år begyndt at tilbyde opkald til udlandet som en inkluderet del af deres mobilabonnementer. Denne service har skabt en konkurrence til IP-telefoni, der nu ikke længere kan slå sig på altid at være langt billigere end almindelige opkald, når det kommer til udlandsopkald. Dog gælder denne service i mange tilfælde blot ved opkald inden for EU, og skal du derfor foretage opkald uden for EU’s grænser, vil IP-telefoni i mange tilfælde stadig være den billigste løsning.

Ulemper ved IP-telefoni

Når et opkald foretages via internettet, er der naturligvis behov for en god og stabil internetforbindelse. Hvis du derfor befinder dig et sted, hvor forbindelsen til internettet ikke er særligt stabil, kan du risikere at opleve udsving og svigt i forbindelsen, når du foretager et opkald. Internetforbindelsen har altså stor betydning for kvaliteten af et opkald, når det kommer til IP-telefoni. Dertil kommer, at forbindelsen naturligvis gerne skal være god hos begge parter i opkaldet, for at der kan opnås et opkald, hvor den ene eller begge parter ikke konstant falder ud. Du er altså i høj grad afhængig af en god internetforbindelse ved opkald via IP-telefoni, og har du ikke mulighed for at opnå dette, vil en anden form for opkald sandsynligvis være at foretrække.

Den dårlige forbindelse, som du kan risikere ved et opkald ved hjælp af IP-telefoni, minder på mange måder om det, der sker, hvis du ringer på almindelig vis fra et område, hvor dækningen er dårlig. Bor du derfor et sted, hvor mobildækningen generelt er forholdsvist ustabil, kan IP-telefoni altså være med til at erstatte det almindelige opkald, hvis du i stedet har en god internetforbindelse. Hvilken form for opkald, der vil være mest hensigtsmæssig for dig at bruge, afhænger med andre ord i høj grad af, hvor du befinder dig.

Udviklingen på IP-telefoni-området

IP-telefonien kom frem og blev populær i Danmark omkring 2005. Mange har siden anvendt IP-telefoni med stor glæde og succes, men udviklingen ser imidlertid ud til at være vendt i løbet af de seneste år. Generelt er der sket et fald i brugen af IP-telefoni, og siden omkring 2013 er antallet af brugere af IP-telefoni langsomt begyndt at gå ned ad bakke. Det er ikke til nøjagtigt at vide, hvad udviklingen og nedgangen i brugen af IP-telefoni skyldes, men sandsynligvis har nye teknologier på markedet haft indflydelse på, hvor meget og hvor lidt IP-telefoni anvendes af danskerne.

 

Indtast din e-mail og få tilbud og gode råd om bredbånd:

Betingelser