Hvorfor virker mit fibernet ikke?
Det er rigtig ærgerligt, hvis du betaler for fibernet, der ikke virker. Det kan være du oplever, at du slet ikke kan komme på internettet, eller at internettet ikke når de hastigheder, du er blevet lovet.
I denne artikel hjælper vi dig med at finde en løsning, så du kan finde ud af, hvorfor dit fibernet ikke virker. Vi giver dig nogle gode tips til hvordan du kan få fibernettet op at køre igen inden for få minutter.
Genstart din router og fiberboks
Sommetider er det ikke det fibernet, din udbyder leverer, det fejler noget. Det kan være, at der sidder et teknisk problem i enten din router eller din fiberboks, som du heldigvis hurtigt kan fikse.
Det kan derfor i nogle tilfælde løse problemet, hvis du genstarter din router og din fiberboks.
Sådan genstarter du din router
Du kan genstarte din router på flere måder. Vi giver dig tre måder, du kan genstarte den på:
Tryk på tænd/sluk knappen: Når lamperne på routeren ikke længere lyser, er routeren slukket. Lad den derefter stå i slukket tilstand i 2 minutter, før du tænder den igen.
Hiv stikket ud af routeren: Når lamperne på routeren ikke længere lyser, er routeren slukket. Lad den derefter stå i slukket tilstand i 2 minutter, før du tænder den igen.
Sluk på stikkontakten: Når lamperne på routeren ikke længere lyser, er routeren slukket. Lad den derefter stå i slukket tilstand i 2 minutter, før du tænder den igen.
Sådan genstarter du din fiberboks
For at genstarte din fiberboks, skal du hive det stik ud, som forbinder fiberboksen til stikkontakten. Stikket vil ofte sidde i en port i fiberboksen hvor der står “power”.
Når fiberboksen er slukket korrekt, vil alle lamper på fiberboksen stoppe med at lyse. Du skal derefter lade den stå i slukket tilstand i 2 minutter, før du tilslutter strømstikket til fiberboksen igen.
Hvis du har genstartet både din router og fiberboks, og det ikke har hjulpet, bør du kigge på driftsforstyrrelser hos din udbyder.
Driftsforstyrrelser hos udbyderne
Det sker af og til, at udbyderne oplever driftsforstyrrelser på deres fibernet. Det kan eksempelvis være, hvis et fiberkabel er blevet gravet over et sted i landet.
Udbyderne er gode til at opdatere deres side, hvis de oplever midlertidige driftsforstyrrelser. Ved tilfælde af driftsforstyrrelser er der desværre ikke andet, du kan gøre, end at vente på, at problemet bliver løst af din udbyder.
Vi har samlet et overblik over udbydernes driftsinformation her:
- YouSee driftsinformation
- Hiper driftsinformation
- Telenor driftsinformation
- Ewii driftsinformation
- Waoo driftsinformation
- Fastspeed driftsinformation
- Norlys driftsinformation
- Altibox driftsinformation
- Telia driftsinformation
Hvis der hverken er problemer med din router, din fiberboks eller driftsforstyrrelser, kan du overveje, om du har bestilt et fibernet, der er hurtigt nok til din husstands behov.
Har du det antal mbit, du har brug for?
Det kan være svært at vurdere, hvor mange mbit man har brug for, når man bestiller sit fibernet. Lige nu kan du nemlig få hastigheder, der svinger mellem 100 - 1.000 mbit, og derfor er det en god ide at overveje dit behov når du køber fibernet.
Hvis I bor mange i husstanden, eller hvis du har mange enheder, som er online samtidig, vil det påvirke hastigheden af dit fibernet.
Selvom fibernet er den type internet, der er mest stabil, vil hastigheden stadig blive belastet, hvis mange bruger internettet samtidig.
Du bør derfor overveje, om du har købt en stor nok pakke, da du bestilte dit fibernet. Hvis du gerne vil være helt sikker på, at du har det antal mbit, du har brug for, bør du købe mellem 500 og 1.000 mbit.
Hvis du vil have en fibernet-pakke med 500-1000 mbit, kan du se vores oversigt over fibernet-pakker, som du kan få på din adresse.
Kontakt din udbyder
Hvis du forgæves har forsøgt at finde grunden til, at dit fibernet ikke virker, bør du kontakte din udbyder. Der er ingen, der gider at betale for et fibernet, der ikke virker, og derfor bør du holde din udbyder ansvarlig for problemet.
Vi anbefaler, at du tager vores hastighedstest inden du kontakter din udbyder, så du kan vise dem, at dit fibernet er langsommere end det, du betaler for.
I nogle tilfælde vil din udbyder kunne finde fejlen, og i andre tilfælde vil de sende en tekniker ud på din adresse for at finde fejlen.
Vil du have flere tips til hvordan du kan gøre dit internet hurtigere? Læs vores guide til hurtigere internet.