Hvordan opsiger jeg mit internet?
Skal du opsige dit internet, så er der nogle få vigtige ting, som du skal huske, at tage højde for.
Når du opsiger dit internet abonnement, skal du opsige den til en bestemt dato, enten mundtligt eller skriftligt, men det er vigtigt, at du får din opsigelse på skrift.
Vi har lavet en liste med vigtige punkter og besvaret de typiske spørgsmål.
Husk disse ting når du opsiger
Her er de 5 punkter, du skal huske, når du opsiger dit internet.
- Tjek bindingsperiode
- Opsig til bestemt dato
- Husk overlap periode
- Opsig på skrift
- Få bekræftigelse på opsigelse
Tjek bindingsperiode
Det er vigtigt, at du tjekker, om du stadig er bundet til dit internet abonnement.
Typisk er man bundet de første 6 måneder efter at man har fået nyt internet.
Man kan ikke være bundet mere end 6 måneder, så hvis du har haft din nuværende internetudbyder i 6 måneder, kan du bare opsige det.
Hvis du har bestilt nyt internet, men nu har fundet ud af, at du er bundet til det gamle, så kan du nemt opsige det nye inden for de første 14 dage.
Opsig til bestemt dato
Når du opsiger dit internet, er det vigtigt, at du opsiger den til en bestemt dato.
Det er vigtigt, at du ikke ender med en periode uden internet, så få ikke opsagt det for tidligt.
Hvis du ender med en periode uden internet, kan vi anbefale at købe mobilt bredbånd uden binding, som er en fin midlertidig løsning.
Husk overlap-perioden
Når du skifter fra det ene til det andet internet abonnement, så er det en god idé at have en overlap-periode.
Det er ikke altid at opsætningen af dit nye internet går lige som planlagt og det sker også at de bliver forsinket.
Det er derfor en gode idé, at sørge for, at du har dit gamle internet lidt endnu efter du har bestilt det nye.
Opsig på skrift
Du kan vælge både at opsige over telefon eller på skrift, men det er smartest at gøre det på skrift.
Når du har sendt din opsigelse på skrift kan udbyderen ikke sige, at du har opsagt for sent eller at de ikke har registreret, at du har opsagt det.
Det er ikke fordi det er forkert at opsige det over telefon, men det er bare mere sikkert at sende en mail med opsigelsen.
Få bekræftigelse på opsigelse
Når du opsiger dit internet abonnement, er det vigtigt, at du beder om en bekræftigelse.
Det er bare en ekstra sikkerhed for, at de ikke kan komme og sige andet end det, der er aftalt.
Det gør også, at der er endnu større chance for, at de har tastet det rigtigt ind i deres system og der derfor ikke kommer problemer senere i processen.
Spørgsmål om opsigelse
Der er mange der skriver og stiller spørgsmål omkring opsigelse af deres internet, så vi har forsøgt at besvare de typiske spørgsmål herunder.
Bindingsperiode er den tid, hvor du er tvunget til at betale for det abonnement, du har købt. Så når du køber et internet fra en udbyder, binder du dig til at betale til dette internet i fx 6 måneder. Ofte skyldes det at udbyderen har omkostninger på at få dig opstartet og derfor ønsker en sikkerhed i, at de tjener penge på dig.
Hvis du har købt et internetabonnement med binding, og de leverer det de lovede, så kan du ikke komme ud af bindingen.
Hvis internetudbyderen ikke leverer den hastighed, de har lovet, så kan du opsige dit abonnement. Du har ofte 14 dages fortrydelsesret efter du har bestil et internetabonnement.
En bindingsperiode kan maksimum være 6 måneder. De fleste internetudbydere har en bindingsperiode på 6 måneder. Så hvis du har haft din nuværende internetudbyder i mere end 6 måneder, er du ikke længere bundet til dem.
Yousee har 6 måneders binding på deres internet. Så har du haft Yousee mere end 6 måneder, kan du nemt opsige dem.
De fleste internetselskaber kræver en måneds opsigelse plus løbende måned.
Så det vil sige, at det er en god idé at opsige det sidst på måneden, men en måned før.